Hurricane SE - Barbár training

Erőfejlesztés új irányzata

Számos modern erőfejlesztő irányzat foglalkozik a használható izomzat kialakításával, az egyik ilyen „új” irányzat a funkcionális tréning, azaz saját testsúllyal végzett erőfejlesztés. Több tanulmány foglalkozik az optimális erőfejlesztés lehetőségével, szembe állítva a hagyományos erőgépeken végzett tréninget a saját testsúllyal végzett erőfejlesztés lehetőségével. Egyre több neves edző állítja, hogy az erőgépeken nagy súlyok alkalmazásának igen kicsi a szerepe az igazi funkcionális erő megszerzésében. Barbár kép

A testsúllyal végzett edzés alapvető előnyei:
Csak nagyon kevés felszerelésre van szükség. Soha nem volt és nem is lesz olyan edzésmódszer, amely tökéletesebb összhangban állna a függetlenség és takarékosság elvével. A legtöbb technika nem igényel sok eszközt, de ha akarjuk a gyakorlatok hatását fokozhatjuk pár egyszerű eszközzel. A legtöbb gyakorlat túlnyomó többsége az ellenállás szabad formáját alkalmazza, a gravitációt. Mivel az eszközök nagy részét egy táskában magunkkal vihetjük, nagyon jól használhatók edzőtáborok alkalmával is.

A testsúllyal végzett edzés a hasznos, funkcionális képességet fejleszti ki. A testnek meg kell tanulnia saját magát mozgatni, mielőtt rátérnénk a külső tárgyak mozgatására. A lábaknak elég erősnek kell lennie ahhoz, hogy a sport közben, mint a futás vagy a küzdelem – könnyedén hordozza a felsőtest súlyát, a hátnak és a karoknak pedig fel vagy el kell tolnia, húznia a testet. Találkoztam olyan hatalmas fickóval, aki 200 kg fölött guggolt, de a lépcsőn felfelé úgy fújtatott, mint egy öregember. A funkcionális edzéssel rendkívül erőssé válhatunk, a testünk egyre ügyesebb, rugalmasabb lesz, mivel az izmainkat arra eddzük, hogy a testünket mozgassák.

A testsúllyal végzett edzés az elérhető legnagyobb erőt adja. A testet arra használjuk, hogy nem egyes izmokat, izomcsoportokat mozgatunk, hanem magát a testet, az egységes egészet. Ez nemcsak az izmok, hanem az inak, az ízületek és idegrendszer fejlesztését is jelenti. Az erő idegrendszeri összetevőjét is magyarázza, hogy hogyan lehet némelyik kisebb izmokkal rendelkező ember sokkal erősebb a nagyobb izomzattal rendelkező társaiknál. A nagyon erős emberek is megmondhatójuk, hogy a valódi erő szempontjából az inak, ínszalagok ereje valószínűleg fontosabb, mint az izom mérete. A funkcionális edzés úgy mozgatja az ízületeket, inakat, ahogyan azoknak működniük kell. A másik ok, ami miatt olyan hatékony a nyers erő kifejlesztésében, az, hogy a gyakorlatok miatt az ember több izomcsoporton dolgozik. (például: a guggolás nemcsak a comb elülső felén található négyfejű izmot dolgoztatja meg, hanem a kis és nagy farizmot, a gerincet, a csípőt, a hasizmokat, és a derekat is.) Sok testépítő gyakorlat – különösen a gépeken végzett gyakorlatok- természetellenesen izolálja az izmokat, ettől felemás lesz a fejlődés, féloldalas a működés.
Katona kép
Funkcionális edzés során az egész testet kell használni, ami koordinációt, egymást erősítő kapcsolatrendszereket épít ki, összpontosítást igényel. A funkcionális edzés védi az ízületeket és megerősíti azokat. A test ízületeit sérülékeny lágyszövetek veszik körül- ínszalag, izompólya, nyálkatömlő - amelyeket nem a nagy súlyok elviselésére terveztek. Gyenge terület a csukló, a könyök, a térd, a hát lumbális szakasza, a gerinc, a nyaki csigolyák. A funkcionális tréninggel az izomzat arányosan fejlődik. A testsúllyal végzett edzés masszív, izmos testet eredményez, melynek vitathatatlan bizonyítéka pl. a férfitorna képviselői. Ezek a sportolók tömör bicepsszel és vállal rendelkeznek, a hátizmuk pedig hihetetlenül fejlett és ezt úgy érték el, hogy saját testüket emelgették a gravitációval szemben. Napjainkban számos ilyen funkcionális edzésmódszert és edzéseszközt dolgoztak ki az erő, gyorsaság és állóképesség fejlesztésére, e képességek fejlesztését akár az élsport, de az amatőr sportolók, valamint a rehabilitáció területén alkalmazva nagy hatékonysággal.